Hem
Gå till nya hemsidan
Klubben
Arrangemang
Naturpasset
Träning & tävling
Elit info
Natt sprint cup
Årsplan (pdf)
Jukolan viesti
Ungdom & junior
Logga in
Träningar


Vår- och höstträningar (april-juni och augusti-september)

Tisdagar

Då har vi teknikträningar från olika platser tillsammans med OK Södertörn och Tumba Mälarhöjden med samling kl. 18. Vi tränar på olika teknikmoment och klubbarna turas om att arrangera. Det finns fullsvåra banor från 3 till max 10 km samt en lättare bana på 3 km med orange svårighetsgrad. Information om respektive träning hittar du i kalendern.

Under juni och juli kan man delta på ”Sommarserien”, träningsorienteringar från olika platser med samma upplägg som ”Vinterserien”. Start mellan 16 och 19.


Onsdagar

Intervallträning från Källbrink kl 18.00



Torsdagar

Torsdagarna är klubbens teknikträningsdag med träningar för alla. Samling vid klubbstugan kl. 18. De yngre tränar från klubbstugan på banor med grön- vit- och gul svårighet. För de allra yngsta finns det en lekgrupp som kallas ”hoppeskutt”. De äldre ungdomarna (orange och blå grupp) samt juniorer, seniorer och övriga vuxna tränar på olika kartor i Huddinge med omnejd. För dem finns det en fullsvår bana och en orange bana. Träningarna är inriktade på att träna olika teknikmoment. Dessa träningar riktar sig inte enbart till ungdomar utan även till äldre medlemmar.
Efter träningen samlas vi i klubbstugan där caféet är öppet.



Vinterträningar (oktober-mars)

Tisdagar

Då tränar vi från Hökarängens skola tillsammans med OK Södertörn och Söders SOL. Mellan 18-19 är det tempobetonad löpträning som leds av en ledare. Alla från cirka 13 år kan vara med. Medan de äldre löptränar är det inomhusaktivitet i gympasalen för yngre upp till 12 år. Mellan 19-20 är det gympa. Man kan välja att delta på både löpträning och gympa eller enbart en av aktiviteterna.

Torsdagar

Torsdagarna är vår träningskväll från klubbstugan året om. Samling 18.15 och utlöpning 18.30. För de som är cirka 13 år och äldre är huvudinriktningen löpträning i skog med pannlyse där vi varvar mellan reflexstavar och ”Grant”-slingan.
Reflexstavar: Vi har satt ut ett 60 tal reflexstavar i Gömmarskogen som vi använder till att göra olika banor på 3, 5 och 8 km. Vi springer ofta tillsammans i olika grupper.
”Grant”-slingan: Det är en tuff löpslinga i skog på 5 km som är utmärkt med små reflexmarkeringar. Det finns även en avkortning och då blir slingan cirka 3.6 km. Här kan man köra hårt ett eller flera varv.

För de yngre (cirka 10-13 år) har vi ledarledd löpträning på elljusspåret och/eller en kortare bit på ”Grant” slingan.
De allra yngsta har Torsdagskul med olika lekar i tennishallen när övriga löptränar. På torsdagarna är caféet i klubbstugan öppet.

Lördagar

Då är det långdistansträning tillsammans med OK Södertörn och Tumba Mälarhöjden. Vi brukar växla mellan Källbrink, Farstanäset och Harbrostugan i Tumba. Vi springer i skog med karta långsamt i olika grupper. Här är inte farten viktig utan att vara ute länge, mellan 1 och 2.5 timmar. Ska du springa längre än en timme bör du ha egen vätska med. Vi gör ett kortare stopp varje halvtimme för att dricka. Ibland ordnas det med någon typ av enklare mat efteråt.

Söndagar

Då arrangeras träningsorienteringar från olika platser, kallat ”Vinterserien”. Start mellan 10-12. Banorna brukar variera mellan 2 till 8 km så alla kan vara med. ”Vinterserien” arrangeras under perioden januari – mars.


Information


Det kan bli ändringar, kolla kalender och nyheter på hemsidan snattringesk.se för ev. ändringar.
Uppdaterat 2015-04-20
Utskriftsvänlig sida
                    Snättringe SK • Box 2028, 141 02 Huddinge • Kansli: 08 711 78 47 • info@snattringesk.se
Provided by Webforum